تبلیغات
نغمه های انتظار - مهدویت دراموزش وپرورش

یكی از مهمترین نهادهایی كه می تواند در این راستا مفید واقع شود سازمان آموزش و پرورش و بویژه معلمین با نقش خود در زمینه ترویج فرهنگ تقویت اعتقاد مهدوی و ترویج ارزش های اعتقادی و انقلابی وتربیت نسل منتظر می باشد . از آنجا كه تقریبا از هر خانواده نماینده ای از این نهاد وجود دارد چنانچه این نماینده با همت و توجه معلمین به شكل صحیح تربیت شود می تواند با تاثیر در اطرافیان خود كل جامعه را به سوی كمال در زمینه های مختلف علمی و فرهنگی و اعتقادی رهنمود شود بنابراین:

1-معلمین با ایجاد فرصت های مناسب توانسته اند با رشد قوه تفکر در دانش آموزان ،زمینه بهره گیری از این دوره را مهیا نمایند و با تدوین اجرای برنامه هایی که توان تفکر ،نقدو تحلیل ،ابتکار و خلاقیت دانش آموزان در حوزه امام شناسی و مهدویت و فرهنگ انتظار را تقویت کنند و ضمن شرکت در آن استفاده از استعدادهای گوناگون را فرا بگیرند

2-فطرت نوجوان الهی است اگر مشروع را نا مشروع جلوه نکنند حتما فرد با راهنمایی خطاها را در می یابدو می توان اورا در مجرای صحیح شناخت مهدویت قرار داد..

3-معلمین می آموزند که به دوره خدمت تنها از نظر امتیاز ننگرند

از دیدگاه مسئولیت ووظیفه نیز نگاه کنند.

4-انجام کارهای پیچیده نیازمند انگیزه ی قوی بوده و رغبت فرد نسبت به آنها در موفقیت او اثر زیادی دارد که در عملکرد معلمین بی تاثیر نیست و جلب اعتماد دانش آموزان را به منزله پلی بین معلم و نوجوان دانست که امکان بهره گیری نوجوان را از رهنمودهای مربیان در زمینه اعتقاد به مهدویت و موانست با امامت وولایت وفرهنگ انتظار در مدارس فراهم می نماید

5-معلمین در فرایند یادگیری علوم دینی و تقویت فرهنگ مهدوی به لایه های عمیق تربیتی ،یعنی به حیطه گرایش ،اعتقاد و باور قلبی آنها نفوذ کرده و از آن فراتر در حیطه عمل و رفتار بروز نماید یادگیری به معنای واقعی رخ داده ،تربیت درونی حاصل شده ،آموزش از سطح معلومات و محفوظات به سطح اعتقاد و عمل ارتقاء می یابد و جنبه پرورش به خود می گیرد

6-در برابر بمباران فرهنگی شورای تربیتی در مدارس قادر به مقابله با حملات آنان خواهد گشت. بهترین راه تقویت فعالیت های فرهنگی با محتوای اسلامی-شیعی ومهدویت وفرهنگ انتظاروتکیه بر محتوای غنی احادیث و دستورات و سیره عملی ائمه (ع)نگرش صحیح و ایجاد انگیزه قوی در دانش آموزان می باشد

بنابراین تحکیم و توسعه مبانی دینی و گسترش ارزش ها و القاء مناسب اندیشه مهدویت از جمله وظایف خطیر آموزش و پرورش می باشد.که درسه محورمطالبی تقدیم می شود

1- متون اموزشی

1

یکی ازمهم ترین محورها تولید وچاپ كتابهای آموزش وپرورش است که باید مورد توجه قرار گیرد ودقت ها به شرح ذیل می باشد

1-تعمیق وارتقای معرفت وایمان روشن بینانه

مطالب چاپ شده در كتابهاعلاوه بر اینكه معرفت وشناخت دانش آموزان را نسبت به موضوع مهدویت افزایش دهد باید ایمان آنان را نسبت به این موضوع ارتقا بخشد.غنی سازی محتوی كتب درسی و استفاده از الگو های مناسب در آن ها لازم است

اغلب ما و فرزندانمان ریز علی خواجوی دهقان فداكار و پطرس پسر فداكار را می شناسیم ولی از شناخت امام زمانمان عاجزیم . حال ببینیم علت این مهم چیست ؟آیا این شخصیت ها برای ما مجبوب تر از امام زمانمان هستند ؟خیر .این تقصیر به گردن كتاب های درسی ماست كه داستان هایی مثل پسر فداكار و دهقان فداكار چنان در آن ها پردازش شده كه تاثیری به دارازی عمر یك انسان بر روی خواننده می گذارد و این خوب است اما آیا امام زمان (عج) ما كه بالغ بر هزار سال است در غیبت بر سر می برند و نظارت بر اعمال و رفتار مردم جهان را بر عهده دارند و مشكلات بی شماری راكه در سال ها حل كرده اند ،به اندازه آن ها فداكاری نكرده اند كه شایسته ذكر در این كتاب ها باشد و آیا این یكی ازعللی نیست كه فرزند ما امامش را نمی شناسد .

لزوم آموزش مهدویت و فلسفه غیبت و انتظار فرج به نسل منتظر بیش از پیش احساس می شود. با این وجود آنچنان که باید کتابهای درسی که موضوع آنها برنامه تعلیم و تربیت دینی است به موضوعات مهدوی نپرداخته اند و حتی بعضی کتابهای درسی که مربوطه به تعلیمات دینی و اسلامی است در باره امام مهدی مطلبی نیاورده اند. در بحثی که در پی می آید با بررسی محتوای کتابهای درسی مطالبی که در باره موضوعات مهدوی آمده بیان و سپس به بوته نقد گذاشته می شود.

کتابهای درسی مربوط به تعلیم و تربیت دینی و مذهبی مقاطع مختلف که درآنها مطالبی هم در ارتباط با امام زمان وجود دارد شامل عناوین زیر است:

در مقطع ابتدایی (به غیر از پایه اول) بنام "هدیه های آسمان"،

در مقطع راهنمایی تحت عنوان "فرهنگ اسلامی وتعلیمات دینی"،

و در سطح متوسطه تحت نام "قرآن و تعلیمات دینی؛ دین و زندگی"

و در پیش دانشگاهی بنام "معارف اسلامی؛ دین وزندگی" می باشد.

آموزش قرآن هم در تمام مقاطع منظور شده است که در این مقال بحث نمی شود. بطور کلی به غیر از دو کتاب درسی که در زیر درباره آنها بحث خواهد شد، در بیشتر کتابهای درسی مطالبی در باره مهدویّت وجود ندارد و اگر هم بحثی باشد سطحی و در مقیاس کم مطرح شده است.

منتظران امام مهدی که در عصر غیبت در انتظار فرج بسر می برند باید با آموزش های صحیح در برپاداشتن احکام قرآن و سنت حضرت رسول و امامان اهتمام به خرج دهند و با فلسفه ظهور و انتظار فرج به تدریج آشنا شوند و این میسر نمی شود مگر از طریق مربیان و کتابهای درسی که به بیان موثر موضوع پرداخته و نسل منتظر را با آن آشنا سازند. و از آنجا که علم ناقص برای جامعه و فرد خطرناک می باشد باید دانش اموزان بطور کامل با موضوعات و مطالب مربوط به مهدویت آشنا شوند.

کتابهای درسی مقطع ابتدایی

کتاب درسی "هدیه های آسمان" برای برنامه تعلیم و تربیت دینی در مقطع ابتدایی (به غیر از پایه اول) تدریس می شود و شامل 23 درس می باشد. فقط در درس 19(جشن بزرگ) در صفحات 50 و 51 همراه با تصاویری در باره روز تولد امام زمان-علیه السّلام- مطلب کوتاهی در باره جشن نیمه شعبان در کلاس درس وجود دارد. در این پایه هنوز در در دانش آموز دانش زمینه و اطلاعاتی در باره امام زمان وجود ندارد.

پایه سوم ابتدایی، هدیه های آسمان (28 درس)، درس 18، صفحات 52 و 53: " او می آید ...حضرت مهدی می آید. او از فرزندان امام حسین—علیه السّلام—است. امام زمان ما، راهنمای ما و دوست ماست. او می آید تا مردم را در مبارزه با ستم کاران رهبری کند؛ تا بدی ها از بین برود و جهان را پر از خوبی و دوستی کند" در این درس که تنها درس درباره امام زمان است، قطعه ای درباره آن حضرت است که به صورت جسته و گریخته در قالب شعرگونه قصد دارد دانش آموز را با حضرت مهدی آشنا کند. ذکر این نکته در اینجا ضروری است که دانش آموزان در این سن هنوز مطالب پیچیده انتزاعی و استعاری را به صورت کامل درک نمی کنند و با مطالبی متناقض روبرو می شود: او از فرزندان امام حسین—علیه السّلام—است. دانش آموز شاید از خود سؤال کند پس چرا پدرش می گفت او فرزند امام حسن عسکری است پس چرا اینجا گفته از فرزندان امام حسین است. تا اینجا هنوز اطلاعاتی درباره امام زمان به دانش آموز داده نشده است. دانش آموز شاید نمی داند که امام زمان هنوز زنده است. احتمال دارد که از اطرافیان و والدین چیزهایی به صورت ناقص شنیده باشد ولی کلاس درس جایی است که دانش آموز مطالبی را که قبلاً می دانسته و یا تئوریهایی راکه در ذهن خود داشته را تست می کند تا ببیند که آیا تئوری اش درست است یا نه.

برای شناخت امام زمان در سطح ابتدایی یک شیوه نظام مند و سلسله وار در کتابهای درسی ابتدایی رعایت نشده است اگرچه همه کتابها را یک نویسنده تالیف کرده است. شاید بهتر بود بجای این قطعه درباره زندگی و تولد امام زمان چیزی نوشته می شد.

پایه چهارم، هدیه های آسمان (22 درس)، درس 17، صفحات 61-58؛ در: در کتاب بطور مستقیم مطالبی در باره حضرت مهدی وجود ندارد فقط در یک جا اشاره مختصری به ظهور آن حضرت اشاره شده است: قطعه ای است بنام "رؤیاهای من". چیزی که در اینجا بیشتر به چشم میخورد ترکیب ادبیات فارسی و تعلیمات دینی است. یعنی ادبیات در خدمت تربیت دینی که تنها در صورتی می تواند مفید باشد که دانش آموز دانش لازم درباره حضرت مهدی را فراگرفته باشد. در این قطعه بیشتر کفه ادبی سنگینی می کند: "من همیشه به زیبایی های زندگی فکر می کنم؛ به خنده و شادی،........و آرزو می کنم مهدی موعود (عج) بیاید و با آمدنش به زندگی ما لبخند و شادی هدیه کند؛ و عشق و دوستی، ایمان و امید، راستی و درستی، و برای ما آرامش و صلح بیاورد و دوستی و برادری، محبت و مهربانی و عدالت و برابری؛"

پایه پنجم ابتدایی، هدیه های آسمان (23 درس)، درس 4، صفحات 27-24؛ درس 15، صفحات 75-72؛ درس 18، صفحات 86-84: در این کتاب درسی مطلبی جداگانه درباره خود امام زمان وجود ندارد فقط در سه جا به غیبت و ظهور آن حضرت اشاره شده است : الف- مطلبی درباره حضرت مسیح که در قسمت آخر متن به ظهور امام زمان و مسیح اشاره شده است که اطلاعاتی به دانش آموز درباره چگونگی ظهور امام زمان می دهد. ولی تمام داستان یعنی چگونگی و شرایط ظهور را نمی گوید و تنها قسمتی از آن را بازگو می کند:" ... اکنون که سالیان درازی است که او [حضرت مسیح] از میان مردم رفته است، امّا روزی، دوباره به عنوان یکی از یاران حضرت امام زمان—علیه السّلام—و به همراه ایشان باز می گردد تا انسان ها را از نادانی و ستمگری برهاند." ب- در درس 15 داستانی تاًثیرگذار درباره علّامه حلّی و داستان ملاقات او با امام زمان وجود دارد که می توان گفت از نقاط قوت کتاب در بحث شناخت امام زمان می باشد. ج- در درس 18 متنی درباره حضرت عبدالعظیم حسنی وجود دارد که در انتها تنها اشاره مختصری به امام زمان شده است: "...امامی که با قیام خود زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد."

بطور کلی جمع آوری تمام مطالب مربوط درباره حضرت مهدی (چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم) در کتابها سری هدیه های آسمان و قرار دادن آنها به صورت متوالی اطلاعات ناقصی بدست خواهد داد که شاید از دو صفحه هم تجاوز نکند.

کتابهای درسی دوره راهنمایی

کتابهای درسی دوره ی راهنمایی تحت عنوان"فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی" جزو کتابهایی است که بعد از انقلاب کمترین تغییرات را داشته اند. بطوریکه به غیر از تغییرات جزئی و اندک محتوی وحتی تصاویر دروس هم مربوط به 25 سال پیش می باشد. در هر کتاب بخش دوم به احکام شرعی اختصاص داده شده است.

در پایه اول هیچ مطلبی در باره امام دوازدهم وجود ندارد، در حالیکه در پایه دوم یک درس (درس 13، صفحات 79-75 ) به صورت کامل به زندگی امام مهدی، مساله غیبت و ظهور اختصاص داده شده است. این درس اطلاعات کاملی را درباره امام زمان به دانش آموز می دهد. آیه 5 سوره قصص (و نرید ان نمن .......) هم بصورت زیبایی رینت بخش این متن می باشد. همچنین درانتهای درس دیگری (درس 12، صفحه 72)، اشاره مختصری به زنده بودن امام دوازدهم و اینکه در غیبت حضرت ولی عصر، رهبری و ولایت به عهده ی فقیه عادل می باشد شده است. این درس جزو درس هایی است که بخوبی دانش آموز را با امام مهدی آشنا می کند و تا حدودی فلسفه ظهور را نیز بیان می کند.

کتاب تعلیمات دینی پایه سوم فاقد مطلبی در باره امام زمان است. فقط در انتهای یکی از درس ها (درس 11، صفحه 96) مطلبی درباره غیبت و نیابت امام دوازدهم آمده است: " .... سرانجام امام دوازده به امر خدا غایب شد و ادامه مبارزه به علمای دین و نایبان امام دوازدهم محوّل گردید. آنان با ارشاد و راهنمایی آن امام غایب یکی پس از دیگری با حکومت های جور میارزه کردند و بعد از خود پرچم را به عالم و مرجع دیگری سپردند. این مبارزه، تا زمان ما ادامه یافت و به دست رهبر فقید ما، نایب امام زمان حضرت ایت الّله العظمی امام خمینی به پیروزی رسید و تا پیروزی کامل به جهان کفر و استکبار و ریشه کن کردن هر گونه ظلم و ستم و ظهور حضرت ولی عصر و تحقق حکومت اسلام هم چنان ادامه دارد."

کتابهای درسی دوره دبیرستان

اگرچه در پایه های اول و دوم کتابهای دوره دبیرستان تحت عنوان "قرآن و تعلیمات دینی؛ دین و زندگی" مطلبی درباره امام مهدی نمی توان یافت اما در پایه سوم، چهار درس به صورت نظام مند و مؤثر بحث های مربوط به امام زمان، انتظار فرج، غیبت ولایت را بیان کرده اند. این دروس نیاز علمی دانش آموز را به دانش بیشتر درباره امام زمان ارضا می کند. همچنین اطلاعات و دانش کافی را در باره موضوعات مربوط به مهدویّت به دانش آموز می دهد. بین کتابهای درسی این کتاب تنها کتابی است که بصورت مفید و روان و با استناد به آیات قرآن و احادیث به بحث مهدویّت پرداخته است. این دروس شامل موضوعات زیر است:

- درس 9، خورشید پنهان، صفحات 143-135: این درس شامل مطالب مفید و جامعی درباره تولد، غیب، نواب اربعه، علت غیبت و چگونگی رهبری و امامت آن حضرت می باشد.

- درس 10، در انتظار طلوع، صفحات 162-144: در این درس به مقایسه مهدی موعود با مصلحان موعود ادیان دیگر (مسیحیت، زرتشت و یهودیت) پرداخته شده است. این درس با استناد به آیات قرآن و احادیث و کتابهای اهل سنت و شیعه اطلاعات و دانش کافی را به دانش آموز برای درک بهتر امام زمان می دهد. بحث جهانی سازی هم که بحث روز می باشد در این درس بیان شده است.

- درس 11، تداوم امامت در عصر غیبت، صفحات 172-163: این درس به بحث امامت در دوران غیبت کبری می پردازد. همچنین مطالبی در باره ولایت معنوی و مرجعیت عملی را در بر دارد.

- درس 12، ولایت فقیه؛ شکل حکومت اسلامی در عصر غیبت، صفحات 185-173: همراه با احادیث و آیات قرآن این درس به موضوع ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی که بحث روز می باشد می پردازد.

بطور کلی در چهار فصلی که اشاره شد نیاز دانش آموز برای فهم امام عصر ارضا شده است.

مقطع پیش دانشگاهی

در کتاب دوره پیش دانشگاهی بنام "معارف اسلامی؛ دین و زندگی" در دو جا اشاره ای به امام عصر شده است: در صفحه 145 قطعه شعری بنام "رجعت سرخ ستاره" از علی معلم و در صفحات 186 و 187 در انتهای درس اشاره ای به تشکیل جامعه جهانی به رهبری موعود الهی حضرت مهدی (عج) و بدنبال آن دعایی درباره امام زمان آمده است. در این کتاب جای خالی درسی درباره امام زمان که شامل مطالب تکمیلی بوده و مرور دروس سالهای قبل باشد به چشم میخورد.

برسی کتابهای درسی نشان می دهد که به موضوع مهدویت آنچنان که شایسته است (به غیر از پایه سوم دبیرستان و پایه دوم مقطع راهنمایی) توجه نشده است. با توجه به اینکه حکومت کشور اسلامی ایران از نوع ولایت فقیه می باشد و اساس آن بر اساس ولایت در دوره غیبت می باشد لذا جا دارد که در تمام سطوح مطالبی در باره امام زمان آورده شود. راه حل بهتر این می تواند باشد که کتابی مستقل بنام مهدویت یا به اسم دیگری تهیه و در هفته یک یا دو ساعت به دانش آموزان تدریس شود. با توجه به اینکه هم اینک در دوران غیبت کبری و انتظارفرج به سر می بریم، و با توجه به تسلط تهاجم دنیای مادی بر معنویات، لزوم آشنا ساختن دانش اموزان با گنجینه عظیم دین اسلام بیش از پیش احساس می شود. دانش آموز باید بداند در انتظار فرج چه وظایفی را بر عهده دارد. نا گفته نماند که انتظار فرج در عصر غیبت به معنی این نیست که عارف و عامی دست روی دست نهاده و تنها بدعای ندبه و یا چله نشینی در مسجد محله اکتفا کرده و همه کارها را به امام زمان محول بنمایند. پیشگویی و بشارت ظهور مهدی آخر زمان به منظور تقویت روحی و تحریک نیروی پایدار پیروان اسلام است—نه منظور تخدیر اعصاب آنها و قانون اسلام هیچگاه تعطیل بردار نیست—و مسئولیت همچنان باقی است و مسلمانان موظف هستند در بپا داشتن احکام قرآن و سنت حضرت رسول (ص) و ائمه ی هدی علیهم السّلام تا حد مقدورات و امکانات خودشان همّت گماشته و از اشاعه بیشتر شر و فساد جلوگیری کنند و هر فرد مسلمان می تواند و باید ابتداء برای اصلاح نفس خود و عمل به تعالیم اسلام پرداخته و سپس در پرورش استعداد و رشد فکری دیگران کوشش کرده وزمینه ظهورامام مهدی (ع) را مهیّا سازد.

تربیت مربیان و معلمان کارآموزده که بتوانند مطالب مهدویت را با روشهایی بروز و نو به دانش اموزان منتقل سازند ضروری است. این مربیان باید با علوم روز مربوط به مهدویت و روش های تدریس آشنا باشند.

(((( وب سایت اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش، پایگاه کتابهای درسی،

))))http://www.chap.sch.ir

برای رسیدن به این چنین اهدافی باید موارد ذیل را در نظر گرفت

الف)بكار گیری وبهره مندی از پ‍ژوهش وتحقییقات در زمینه مهدویت و تهیه یک کتاب درسی تحت عنوان "مهدویت" برای مقاطع مختلف

.ب)تدبر وتامل در محتوی درس تمام پایه ها

2-توجه به وجوه فرهنگ مهدویت

فرهنگ واندیشه مهدویت شیعی وجوه مختلفی دارد وهمه ابعاد سه گانه عقلی قلبی ورفتاری وجود انسان را در بر می گیرد از این رو در ترویج وگسترش این فرهنگ واندیشه متعالی ازطریق كتب درسی به همه ابعاد وجودی انسان ها توجه وهمه آنها را متاثر نمود یعنی از یك سو باید تلاش كرد كه دانش آموزان به شناخت عقلی مناسبی نسبت به معارف مهدوی دست یابند واز این نظر كاملا قانع شوند واز سوی دیگر بایددر پی این بود كه دانش آموزان از نظر عاطفی واحساسی نیز از این معارف متاثر شوند تا به "پیوند قلبی " مستحكمی با حضرت مهدی (عج) نائل شوند واز طرف دیگر باید سعی شود كه بعد عینی ورفتاری دانش آموزان هم از معارف مهدوی تاثیر پذیرندتا در نهایت به همراهی عملی شایسته به امام ومقتدای خود برسند ورفتار آنها نیز رنگ وبوی مهدوی پیدا كند.

3-شبهه زایی از افكار واندیشه ها

مطالب منتشر شده در كتابهای آموزش وپرورش از تردید در ذهنها باید جلوگیری كند زیرا خوانندگان با سلیقه های مختلف بر روی صندلی مدارس نشسته اندوایجاد شبهه ودودلی وسستی در دین وایمان ایجاد نكند نظام آموزشی با طرح مباحث گام به گام انتظار برای جوانان امیدواری و نوید و حضور و ظهور عدالت گستر و مصفا بخش عالم و منجی موعود را محبت حضرت را در دل آنان جاری می نماید و اشتیاق برای خودسازی و بصیرت یابی را در وجودشان شعله ور می سازد. تشریح وعده الهی در قرآن کریم مبنی بر حاکمیت صالحان در آخر الزمان و تحقیق ارادۀ الهی و بیان عنایات و الطاف امام مهدی (عج) به جامعه مسلمان، نسل جوان گمگشته در وادی حیرت را امیدوار خواهد ساخت و آنها را به حرکت خواهد انداخت، چنانکه نا امیدی از آینده ای مبهم آنان را به خمودی خواهد کشاند. نظام تعلیم و تربیت اگر در راستای عشق و اشتیاق نسل جوان به ولی مطلق الهی، امام مهر گستر برنامه های معرفت بخشی با استفاده از ابزارهای نوین و زبان هنر را طراحی و اجرا نماید، امید و شور و شعور جوانان را نسبت به امام زمان و محبت حق زنده و پویا خواهد ساخت.

4-طرح مطالب درست ومحكم

هر چند مطالب باید در تمام سطوح متفاوت وبر اساس مقتضای سنی باشد ولی در همه حال بایداز منابع قوی ومتقن باشد وحرف دینی درهمه سطوح صحیح باشد .واز آسیبهای مهم در تربیت دینی كودكان ونوجوانان ضعف آگاهی وشناخت ارزشهای دینی می باشد

شناساندن ارزشها ومعارف دینی واثبات آثار وفوائد آن از منابع قوی ومتقن وانتقال پیامهای سازنده از طریق زبان هنر و نیز استفاده از بیان مناسب به عنوان انتقال دهنده افكار ومقاصد الهی به كودكان ونو جوانان از اولین گامهای موثردر آماده سازی وتحهیز آنان برای دفاع از ارزشها ومعروفات دینی به شمار می آید. البته تنها زبان نیست بلكه در این دائره كردار، قلم نوشتار وهر چه دارای لسان انتقال باشد را شامل می شود . به كار گیری بیان در مسیر تربیت دینی شامل ارشاد وموعظه و توجه به اوامر الهی و پرهیز از منكرات ومحرمات وارج گذاری به ارزشها می باشد.

5-نوآوری در قالب ومحتوا

بحث مهدویت فقط اختصاص به چند درس كتاب نشود .برگزاری هم اندیشی محتواها و مسابقات پیرامون مهدی شناسی وآشنایی با نهضت انتظار ساخت برنامه ی سمعی، بصری در این زمینه بیشتر مورد توجه قرار گیرد

6-توجه ویژه به كودكان ونوجوانان

بهترین زمان برای آموزش وپرورش ودرون سازی آموزه های دینی سنین كودكی است آموزش ابتدایی وراهنمایی طوری باید بر نامه ریزی شود كه می توان امیدوا ر بود كه این معارف برای همیشه در ذهن ودل آنها خواهد ماند

اگر بخواهیم در پی احیا وگسترش فرهنگ مهدویت وانتظار در جامعه ایران وجهان باشیم در درجه اول باید به كودكان ونوجوانان بیندیشیم وسهم عمدای از كتابهای دینی وقران ومعارف دینی را در كلاسهای پرورشی ومراسم صبحگاه را به برنامه های مهدویت اختصاص دهیم.

7-آسیب شناسی وآسیب زدایی مستمر

فرهنگ مهدویت وانتظار در جامعه ما دچار آسیب ها وآفت های متعددی شده وبسیاری خرافه ها واندیشه های واهی وبی اساس با آن مخلوط وگسترش یافته است از این رو بر همه سازمان ها ،نهادها وموسسات بالاخص آموزش وپرورش كه در پی تبلیغ وترویج این فرهنگ هستند لازم است كه با آسیب شناسی وآسیب زدایی مستمر ، معارف ناب را به مردم ارائه دهند.

برنامه ریزان وكارشناسان مجرب وزارت آموزش وپرورش باید تلاش كنند كه با اتخاذ تدابیر پیش گیرانه ونظارت دقیق ومستمر بر مدارس از آسیب های چون عوام زدگی ، سطحی نگری ، خرافه گرایی ، برداشت های نادرست وغیره.... كه در این سا لها كم نبود جلوگیری كنند.

8-ارائه تصویری زیبا ودوست داشتنی از حكومت جهانی حضرت مهد ی

یكی از بخشهای مهم وظایف آموزش وپرورش باید در زمینه تبلیغ وترویج موضوع مهدویت وانتظارزدودن غبار اوهام از چهره زیبای قیام جهانی وحكومت عدل امام مهدی (عج)است متاسفانه تبلیغات غلط در جامعه وخانواده اطلاعاتی نادرست در اختیار جوانان ونوجوانان وكودكان این مرز بوم قرار گرفته است بیشتر آنها تصویر مناسبی از ظهور امام مهدی (عج) وپی آمدهای آن در ذهن ندارند وحداكثر چیزی كه آنان از این قیام عدالت گستر وی دانند این است كه آن حضرت با شمشیر قیام می كند یا شمار زیادی مردم را به قتل می رساند یاران ایشان 313 نفر می باشد و جوی خون بر اثر جنگ به راه می افتد ودر آخر هم به دست پیر زنی به شهادت می رسند

برای رسیدن به این هشت هدف ، اقدامات ذیل پیشنهاد می‌گردد:

- تبیین معیار‌ها، ارزش‌ها و اهداف در مکتب مهدویت(عج)؛

- تدوین سیاست‌گذاری‌های مورد نیاز ؛

- بررسی تمام راه‌های عملی اجرای راه‌برد‌ها ؛

- گسترش مراکز آموزشی، تحقیقاتی در این زمینه؛

- طرح بحث‌های مربوط به امام زمان(عج) در کتاب‌ها

- استفاده از هنر و فن‌آوری در گسترش آموزه‌های فرهنگ مهدویت؛

- افزایش بحث‌های مربوط به امام زمان(عج) در مجلات اموزش وبرورش

- درک نیاز واقعی جوانان و نوجوانان در این زمینه و دادن پاسخ مناسب به آنها؛

- خلاصه کردن تحقیقات بزرگان و نوشتن آنها به زبان نسل جوان؛

- تهیه بروشور‌های پرمحتوا، هنری، کم‌حجم برای دانش‌آموزان و دانش‌جویان؛

- توسعه مجلات تخصصی، همایش‌ها و مسابقات در عرصه مهدویت؛

- تهیه و حمایت از کتاب‌های قصه و رمان برای سطوح مختلف سنی؛

- تهیه فیلم، نقاشی، نوشته و تابلو‌‌های هنری ارزنده در عرصه مهدویت و حمایت از آن؛

- نشر کتاب‌های آموزشی و هنری در زمینه وظایف دانش اموزان در عصر غیبت

تشویق و ترغیب جوانان به پاکی و ارزش قائل شدن برای اظهارنظر آنها و دادن مسئولیت به آنان

.

-2- نقش معلمین

از جمله مباحث مهم در چگونگی شناخت امام و ایجاد انس و والفت با امامت وولایت معلمین ومدیریت حاکم بر فعالیتهای دینی و مذهبی یعنی قواعد و معیارهایی است که در فرآیند فعالیت های فرهنگی اسلامی باید مراعات کرد.مهمترین این اصول عبارتند از:

اصل اول : زمان شناسی و بهره گیری از زمان

اصل دوم : دین محوری وامام شناسی

اصل سوم : انسان شناسی در محور توحیدمداری

اصل چهارم: انعطاف و پویایی در عین پا فشاری بر اصول اعتقادی وارزشی

اصل پنجم: مشارکت دادن آحاد جامعه در ایجاد شناخت وباورهای دینی واعتقادی درجوانان

اصل ششم: تقویت فرهنگ انتظار و توجه به آن

اصل هفتم : عقلانیت محوری وتبیین نقش اعتقاد به مهدویت و ولایت در ابعاد مختلف حیات فردی و جمعی

اصل هشتم: جذابیت بخشی در جلب و جذب جوانان

این اصول با استفاده از كارشناسان ودبیران متخصص میسراست لذا لزوم تربیت مربی و معلم مهدوی برای دوره لازم می باشد-نیز تربیت مدرسان متخصص در زمینه‌های مختلف مهدویت متناسب با سن مخاطبان؛ لازم می باشد

در نظر سنجی که از تعداد 2853 نفر از دانش آموزان و معلمین مدارس پنج ناحیه آموزش و پرورش و منطقه جی در سال 1387 با موضوع نقش مدارس در تقویت فرهنگ اعتقاد به ولایت وامامت وترویج فرهنگ انتظار به صورت تصادفی انجام شد و سوالاتی که دراین رابطه مطرح شد. :

1-لزوم فعالیتهای ترویج فرهنگ انتظار در مدارس

-2- اهمیت فعالیتهای فوق برنامه در ترویج اعتقاد به ولایت و امامت در مدارس

3- شخصیت مربیان و معلمین در تقویت باورهای دانش آموزان

4-دلپذیر بودن فعالیتهای دینی و مذهبی مانند: مسابقات ،جلسات پرسش و پاسخ،جلسات هم اندیشی و...

5- نقش فعالیتهای فرهنگی عقیدتی در تربیت دینی

6- نقش معلمین در نشاط وتقویت محرک های مثبت در زمینه های اعتقادی

7- نقش هدفمندی فعالیتهای فرهنگی–اسلامی در گرایش دانش آموزان به مطالعه در زمینه مهدویت و انتظار

8- جذابیت بخشیدن به فعالیتهای فرهنگی –اسلامی با موضوع مهدویت

9-نقش استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری : ( هنر ، ادبیات ، موسیقی و آوازهای محلی

10- نقش اردوها و بازدید از اماکن مذهبی و زیارتی(سفر به مشهد مقدس،مسجد مقدس جمکران،....)

در نتایجی كه از نظر سنجی های دانش آموزان فوق در رابطه با میزان رغبت و گرایش آنان به فعالیتهای مذهبی–ترویجی صورت گرفت نتایج ذیل حاصل شد .

1-تعداد 06/83% از مشاهده شوندگان شركت در فعالیتهای اردویی وزیارت مسجد مقدس جمکران به همراه معلمین خود را بعنوان اولین اولویت انتخاب كردند .

2-میزان رغبت برای شركت در مسابقات فرهنگی و هنری با 31/68% در اولویت دوم قرار داشت كه به ترتیب شامل :

%فعالیتهای گروهی شامل سرود و نمایش (تتاتر آموزشگاهی )57

%نشریه دیواری 2/13

%مسابقات فرهنگی ومذهبی 6/12

%هنرهای دستی و تجسمی 2/18




طبقه بندی: مهدویت و آموزش و پرورش، 

تاریخ : یکشنبه 30 مهر 1391 | 08:17 ب.ظ | نویسنده : مهدی خادمی | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.